Hvorfor Er der så Så Mange Grafiske Designere, der Arbejder Gratis?

Hvorfor Er der så Så Mange Grafiske Designere, der Arbejder Gratis?

En nylig undersøgelse viste, at en stor procentdel af grafiske designere bliver bedt om at arbejde for ingen løn. Vi undersøger, hvad der foregår.

Ny forskning fra en UK opstart har fundet, at 70% af kreative freelancere blev bedt om at arbejde gratis i 2016.

En hurtig godkendelse værktøj til freelance designere, undersøgelsen fandt, at 85% af grafiske designere adspurgte var blevet bedt om at arbejde gratis. Hvad der er endnu mere alarmerende er det, at 9% af dem, designere bedt om at arbejde for ingen løn sagde ja.

I alle de erhverv, der deltog i undersøgelsen, som omfattede fotografer, udviklere, journalister, tegnere, og mere), grafiske designere var anden mest sandsynligt, at blive bedt om at arbejde gratis. Kun fotografer blev bedt om mere.

Sjælland

København

Slagelse

Roskilde

Kalundborg

Holbæk

Næstved

Vordingborg

Frederikssund

Køge

Hvorfor sker dette?

Sætte simpelthen, det er ret. Gå på Twitter lige nu, og søg efter de seneste tweets, der indeholder ordene “glad for at kreditere dig”, og du vil se en hvem er hvem af medie-konglomerater og PLC mærke konti, der forsøger at score gratis indhold fra skabere.

Der er noget om, at ordene “glad for at kreditere dig”, der vil helt sikkert holde sig i craw hvis du synes om dem alt for længe.

Sure, det er ikke det samme som direkte henvendelse til en professionel designer og bede dem om at arbejde for ingenting, men det betyder illustrerer den holdning justering, der er nødvendige for store organisationer og freelancere på alle niveauer til at sameksistere fredeligt.

En række af high-profil kampagner har allerede taget fat på dette problem, men den magt, mærker ikke at lytte.

Zulu Alpha Kilo, “den virkelige kreative bureau med en parodi hjemmeside” rettet problemet med en kort video, #SayNoToSpec, der skildrer, hvordan bizart, det ville være, hvis, for eksempel, personlige trænere og baristaer blev bedt om at levere varer og tjenesteydelser på spec.

Havregryn har sendt dette problem op med en tegnefilm. Og i STORBRITANNIEN, er supermarkedskæde Sainsbury ‘ s fik sat på blast for deres skamløse forsøg på at rekruttere en kunstner til at male en kantine i en af deres butikker for gratis.

Men her var der er stadig tale om problemet.

Psykolog og sundhed ekspert, Professor Sir Cary Cooper steder skylden helt og holdent på narcissistisk budget indehavere.

Han mener, at store virksomheder har narret sig selv til at tro, at freelancere har brug for den eksponering, og som et resultat, har udviklet en skæv fornemmelse af, hvad en forening med deres brand er værd.

“Jeg tror, at dette er et alvorligt problem,” Cooper siger. “Det er naturligt for freelancere til at se for at opbygge relationer med potentielle kunder, og at arbejde gratis er fristende, når kunden dangles guleroden i form af fremtidige provisioner.

“Men det virker sjældent ud af den måde, freelancer forventer, og det kan føre til en bred sænkning af efterspørgslen efter erfarne, men forholdsvis dyrt, fagfolk.

“Nogle virksomheder, især dem i glamourøse eller konkurrencedygtige industrier, lider med en følelse af retten. De synes at tro, at det at have deres navn på din portefølje er betaling nok for en ung, uerfaren freelancer.”

Gør det for uerfarenhed

En af de mest almindelige begrundelser virksomheder give freelancere (og freelancere give til sig selv) er, at hvis eksponering ikke er nok, er de erfaringer, der er værdifulde for.

Dette er også en af de største myter om freelance gratis. Selv for freelancere starter ud, er opsat på at opbygge en portefølje, der arbejder gratis, er ikke en god oplevelse. Her er hvorfor.

Som en professionel, der vælger at sætte deres liv på freelance basis, du antager en masse af risiko. Der er risiko for, at fakturaer vil ulønnet, risikoen for, at du bliver syg, og ikke har nogen dækning, risikoen for, at du har en langvarig tør magi. Så for at mindske disse risici, skal du udvikle et sæt af robust business-færdigheder.

For at gøre en levende som en freelancer, du har brug for at vide, hvordan til at forhandle dine gebyrer, hvordan fakturaen korrekt, hvordan at jage forsinkede betalinger uden at støde dine kunder, hvordan de skal håndtere din egen økonomi, og hvordan man bekostning bekostning-stand. Du vil ikke lære noget af disse ting arbejder gratis, for eksponering eller for erfaring.

“Men det vil være godt at starte et forhold med dette selskab…”
Dette er en anden myte, der er til gavn for virksomhederne. Ja, du vil dette selskab, som en klient, og de ved, at evig lokke af fremtidige provisioner vil holde dig interesseret. Men, som Cooper påpeger, at det virker sjældent ud af det.

Men du behøver ikke tage det fra mig, eller fra Cooper. Tage det fra en person, der rent faktisk ansætter freelance annoncer.

Charlotte Whelan er en projektleder med Godkende.io, der har udført forskning, som er nævnt ovenfor. Som en teknologi-første virksomhed, at Godkende.io ‘ s fokus er på udvikling, så de er afhængige af de talenter, som af freelancere, når de har brug for kreativt input. Hun mener, at freelancere, der arbejder for gratis mindske deres egen værdi.

“Hvis du ikke betaler nogen, du har at spekulere på, hvad engagement, de bliver nødt til projektet, hvis en betalt koncert kommer deres vej,” siger Whelan. “Nå til enighed om et gebyr for et projekt, der giver klarhed over forventning om, at begge parter. Der er noget at tabe, hvis den ene part ikke holder deres del af aftalen. Der er derfor god virksomheder kan ikke risikere at ansætte folk gratis.

“Bortset fra den etiske anmode om gratis arbejdskraft, virksomheder gør sig selv nogen tjeneste ved at forsøge at få arbejdet gjort gratis. Vores undersøgelse har vist, at denne form for adfærd kan være at køre freelancere væk fra selvstændig beskæftigelse og i traditionelle beskæftigelse. Dårlig nyhed for mange af os.

“Vores forretning er baseret på de talenter af freelance udviklere, designere og tekstforfattere. Vi ved, at hvis de tager deres talenter i huset, vil vi lide under deres fravær, så vi gerne at betale dem med rigtige penge, ikke immaterielle tilbud om “engagement” eller “erfaring”. Ellers ville de være ude af stand til at opretholde deres levebrød, og vi ville ikke få gavn af deres evner.”

Bare sig nej til at arbejde

At sige ja kun støtter denne form for adfærd fra virksomheder og sænker efterspørgslen på tværs af designbranchen. Rebuffing spekulative tiltag fra virksomheder behøver ikke at være kompliceret eller endog kræver en begrundelse på din side.

Høfligt at sige “Nej tak”, eller du kan bruge din kreativitet til at få budskabet klart. For inspiration, så tag et kig på denne handy flowchart af Jessica Hische, eller disse illustrationer af Emmie Tsumura. Spild ikke tid på at forsøge at forhandle, og modstå skyld. Det er normalt at føle som om du er at smide en karrieremulighed ved at dreje ned ad en mulighed for at arbejde med en potentiel kunde. Der kan føre til skyldfølelse og angst. For at dæmpe denne, plov din energi til en lidenskab projekt.

Hold regnskab

Nogle gange er virksomheder, der er vant til at deres gratis arbejde anmodninger om at blive afvist, så de hjul du i med imaginære gebyrer, som de senere svigte. Det er mere almindeligt, end du tror. I henhold til at Godkende.io ‘ s undersøgelse, at 27% af den kreative freelancere, der blev bedt om at arbejde gratis oprindeligt blev tilbudt et gebyr.

Ved at få alt skriftligt i starten, skrupelløse virksomheder ikke vil være i stand til at gaslight dig til at tro du var enighed om at arbejde på-spec eller helt gratis. Dette vil også hjælpe dig med at inddrive ubetalte fakturaer.

For at beskytte mod at blive fanget off-guard, cyber-sikkerhed ekspert Steve Roberts anbefaler at gå et skridt videre, at etablere et system til at registrere alle business telefonopkald for at undgå gebyr tvister. Han forklarer, at da freelancere, der ikke har en personaleafdeling til at hjælpe dem, når tingene går galt på arbejdspladsen, optagelse af samtaler arbejde er den næste bedste ting. Holde det juridiske ved at erklære på din hjemmeside ‘ s kontakt-side, at opkald kan blive optaget.

Så er det nogensinde i orden at arbejde gratis?

Det afhænger af, om “gratis” betyder helt uden belønning, eller vende tilbage til noget nyttigt. Jeg har engang var der nogle, der arbejder for et bureau, til gengæld for at være i stand til at bruge deres kontor i en måned. Det var en god handel for begge parter. Denne form for aftale, der kan fungere, hvis du ønsker at reducere dine omkostninger, men ønsker en inspirerende, sociale miljø at arbejde i.

Men blive advaret, disse “sjove” kontorer, du har været lusting efter på Instagram måske ikke så inspirerende som de vises. Ny forskning fra en storage company i London har fundet, at sjov-kærlig start-ups er begyndt at droppe de finurlige frynsegoder som hængekøjer og ping-pong, som arbejdstagere, der ikke er til fordel så meget som forventet. Vær opmærksom på de fordele, du vil være at få i stedet for betaling. Hvis du modtager en reel, håndgribelig fordel i at vende tilbage til dit arbejde, skal du gå til den. Hvis ikke, er nok bedst at springe over det.

Der er et par andre tilfælde, hvor der arbejder gratis kan være acceptabelt. Arbejde for en god sag, at du bekymrer dig om, kan være givende på mange måder. Men sørg for at det direkte gennem velgørenhed eller organisation, og ikke gennem et bureau, der har fået et budget til at betale dig.

Hjælpe familiemedlemmer eller venner er fint, forudsat at du ønsker at gøre det, og det er ikke på bekostning af løn for at arbejde. Ellers lægge energi i at finde kunder, der respekterer dig og værdsætte, hvad du kan gøre for dem. Tjek denne liste af freelance arbejde websteder for at komme i gang.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *