Hvordan kan du tage Portrætter, der har den ‘Wow’ faktor?

Hvordan kan du tage Portrætter, der har den ‘Wow’ faktor?

I dag og i morgen, jeg ønsker at tale om at tage Portrætter, der er lidt ud af boksen. Du kan se, det er alt sammen meget godt at have et portræt, der følger alle regler – men det ramte mig, da jeg sad og surfede på Flickr i dag, at ofte er de mest markante portrætter er dem, der bryder alle regler.

Jeg vil gerne se på nogle måder at bryde ud af formen og tage slående portrætter ved at bryde (eller i det mindste bøjning) regler, og at tilføje en lille tilfældighed ind i dit portræt fotografering. Jeg vil dele ti af disse tips i dag, og en yderligere ti i morgen (update: du kan se den 2. del her).

Ændre Dit Perspektiv

De fleste portrætter er taget med kamera på (eller omkring) øjenhøjde med motivet. Mens dette er en god fælles følelse – helt ændre den vinkel, som du skyde fra dit portræt af en ægte WOW-faktor.

Komme højt op og skyde ned på dit emne, eller komme så tæt på jorden som du kan og skyde op. Enten måde, du vil se dit emne fra en vinkel, der er bundet til at skabe interesse.

Leg med øjenkontakt

Det er forbløffende, hvor meget den retning dit motivs øjne, kan påvirke et billede. De fleste portrætter få motivet til at kigge ned i linse – noget, der kan skabe en reel følelse af forbindelse mellem en genstand og de ser billedet. Men der er et par andre ting, du kan prøve:

A. Leder off-kamera – har dit emne at fokusere deres opmærksomhed på noget usynlig og uden for synsfelt af dit kamera. Dette kan skabe en følelse af åbenhed og også skabe lidt intriger og interesse, som beskueren af skud spørger, hvad de kigger på. Dette intriger er særligt tiltrukket om, når emnet er til en vis form for følelser (dvs. ” hvad der gør dem til at grine?’ eller ‘hvad gør dem til at se overrasket?’). Bare være klar over, at når du har et emne, der kigger ud af rammen, at du også kan trække øjet af beskueren af skud til kanten af billedet også – tage dem væk fra det punkt af interesse i din shot – motiv.

B. Søger inden for rammen – alternativt kan du have dit emne at kigge på noget (eller nogen) inden for rammen. Et barn, der kigger på en bold, en kvinde ser på hendes nye baby, en mand, der ser hungrily på en stor tallerken med pasta…. Når du giver dit motiv noget at kigge på, der er inde i den ramme du oprette et andet punkt af interesse og et forhold mellem det og dit primære emne. Det hjælper også med at oprette ‘historie’ i billedet.

Bryd reglerne

Der er en masse af ‘regler’ derude, når det kommer til sammensætning og jeg har altid haft et had kærligheds forhold til dem. Min teori er, at mens de er nyttige at kende og anvende, at de også er nyttige at kende, så du kan bevidst bryde dem, da dette kan føre til iøjnefaldende resultater.

Reglen om Tredjedele er en, der kan være effektiv til at bryde – at placere motivet enten er død-center, nogle gange kan skabe et stærkt image – eller endda kreative placering med dit emne lige på kanten af et skud kan nogle gange skabe interessante billeder.

En anden “regel”, at vi ofte taler om i portræt-fotografering, er at give din omfattet af plads til at kigge ind. Det kan fungere rigtig godt – men igen, nogle gange regler er lavet for at blive brudt.

4. Eksperimentere med Lys

Et andet element af tilfældighed, som du kan præsentere dine portrætter er den måde, du lys for dem. Der er næsten ubegrænsede muligheder, når det kommer til brug af lys i portrætter.

Side-belysning kan skabe stemning, baggrundsbelysning og silhouetting dit motiv til at skjule deres funktioner kan være magtfulde.

5. Flyt Motivet Ud af deres Comfort Zone

Jeg var chatter med en fotograf for nylig, som fortalte mig om en corporate portræt skyde på, at han havde gjort med en business mand i hans hjem. De havde taget en masse hoved og skulder skud, skud på hans skrivebord, skud foran indrammet grader og andre ‘corporate’ type billeder. De havde alle slået ud temmelig standard – men der var ikke noget, der virkelig skilte sig ud fra mængden.

Fotografen og motivet var enige om, at der var masser af brugbare billeder, men de ønskede at skabe noget ‘særligt’, og ud af boksen. Fotografen foreslog, at de forsøger nogle at ‘springe’ skud. Emnet var lidt tøvende i starten, men trådte ud i den ubehagelige zone og klædt i hans jakkesæt og slips begyndte at hoppe!

Det skud var fantastiske, overraskende og ganske sjovt. Skyde kulminerede med emnet at hoppe i sin pulje for et sidste billede!

Mens dette kan lyde lidt ‘dumt’ skud endte med at blive omtalt i et blad udbrede sig om emnet. Det var den serie ud af kassen billeder overbevist om, at bladet var han en person, som de gerne vil have til funktion.

6. Skyd Åbenhjertigt

Nogle gange stillet skud kan se noget…. stillet. Nogle mennesker ser ikke godt ud i en stillet miljø, og så skifte til en oprigtig type tilgang kan arbejde.

Fotografere dit motiv på arbejdet, med familien, eller gøre noget, som de elsker. Dette vil gøre dem mere tryg, og du kan ende med at få nogle specielle billeder, med dem, der reagerer naturligt til den situation, som de befinder sig i. Du kan selv ønsker at få fat i en længere zoom til at tage dig ud af deres umiddelbare zone og få virkelig paparazzi med dem.

Jeg finder, at dette kan specielt arbejde, når man fotograferer børn.

7. Benyt en Prop

Tilføj en prop af en eller anden art i dit skud, og du opretter et andet sted af interesse, der kan forbedre din skud.

Ja, du kan løbe risikoen for at tage for meget fokus væk fra dine vigtigste emne, men du kunne også virkelig tilføje en følelse af historie og plads til det billede, der tager det i en ny retning, og giver den person, du fotograferer et ekstra lag af dybde, som de ikke ville have haft uden prop.

8. Fokus På En Del Af Kroppen – Kom Tæt Op

Få et objektiv med lang brændvidde, der er knyttet til dit kamera – eller få ret i nærheden, så kan du bare fotografere en del af motivet. At fotografere en person, hænder, øjne, mund eller bare deres nederste del af kroppen… kan efterlade en masse til fantasien hos beskueren af billedet.

Nogle gange er det hvad der er tilbage ud af et billede, der siger mere end hvad der er inkluderet.

9. En variation

En variation på ideen om at zoome ind på en del af kroppen er til at sløre dele af dit portræt motivets ansigt eller krop. Du kan gøre dette med tøj, genstande, deres hænder, eller bare ved at udforme en del af dem ud af billedet.

Gør dette betyder, at du efterlader lidt til fantasien af billedet, er seer, men også fokusere deres opmærksomhed på de dele af motivet, som du vil have dem til at være fokuseret på.

10. Tage en Serie af Skud

Skifte dit kamera til ‘burst’ eller ‘kontinuerlig optagelse tilstand og skyde mere end et skud på en gang.

I at gøre dette skal du oprette en serie af billeder, der kunne blive præsenteret sammen i stedet for blot et statisk billede.

Denne teknik kan arbejde meget godt, når du fotograferer bryllup – eller egentlig alle aktive emne, der er ved at ændre deres holdning eller noget i hurtig rækkefølge.

 

Horsens

Haderslev

Ikast

Varde

Tønder

Skagen

Esbjerg

Hjørring

Sønderjylland

Leave a Reply